Flight Simulator 2020 - opcje graficzne

Najczęściej zadawane pytania na temat FS2002/2004/FSX. Nie wiesz jak dodać scenerie/samolot. Nie wiesz gdzie znajdują się pliki konfiguracyjne, itp., ten dział jest dla Ciebie.
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2741
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Flight Simulator 2020 - opcje graficzne

Post autor: konraf »

Cześć

Od premiery nowego Flight Simulator minęło już kilka dni, miałem więc czas, aby się nim pobawić. Co nurtowało mnie najbardziej, to oczywiście wymagania sprzętowe.
Znając te wymagania zdecydowałem się na razie na zakup symulatora w formie Game Pass, a to dlatego, że mój komputer należy do tych z półki „Low” według Microsoft. Nie chciałem więc od razu wydawać tych 260 zł (za wersję Standard), bo okazać by się mogło, że nie ma sensu się męczyć.

Poniżej zamieszczam krótkie opisy opcji graficznych, które w przypadku mojego komputera wydają się sprawdzać najlepiej.

Podaje również elementy składowe mojego PC. Dzięki temu, czytając opisy poszczególnych opcji i widząc na jaki komputerze było to testowane, będziecie mieli punkt odniesienia do swoich komputerów.

Procesor: AMD Ryzen 5 2600 (pracujący obecnie na 3,9 GHz); 6 rdzeni, 12 wątków
Karta graficzna: AMD Radeon RX 570 (4 GB RAM)
RAM: 2x8 GB 3200 MHz
Dysk: SSD Samsung Evo M.2
Rozdzielczość ekranu: 1920 x 1080.

Przejdźmy więc do omówienia opcji graficznych.
FS 2020 ustawienia 1
FS 2020 ustawienia 1
1.JPG (74.63 KiB) Przejrzano 1735 razy
V-Sync
V-sync jest opcją, która synchronizuje klatki generowane przez kartę graficzną z tym, co wyświetla monitor. Pozwala to więc uniknąć charakterystycznego szarpania/rwania obrazu. W moim przypadku najlepiej sprawdza się włączenie V-Sync oraz ustawienie limitu fps na 60 klatek (ustawiłem na razie na 60 fps, żeby sprawdzić ile klatek realnie jest generowanych – nie spodziewałem się więcej niż 60; jeśli ta blokada działa tak jak w FSX, przestawię tą opcję na limit 30 fps).
Znaleźć można informacje, że lepiej jest wyłączyć V-Sync w FS i włączyć limit klatek w panelu sterowania karty graficznej.

Skalowanie renderowania
Opcja ta pozwala skalować ustawioną rozdzielczość. Jeśli ustawimy to na 100%, obraz będzie generowany w takiej rozdzielczości, jaką ustawimy w opcjach. Gdy zmniejszymy tą opcję poniżej 100%, np. na 90% obraz zostanie przeskalowany z ustawionej (natywnej) rozdzielczości o 10% w dół (ze stratą dla jakości). Ustawienie powyżej 100% działa odwrotnie. Nie wiem jak ta opcja zachowuje się przy wysokich rozdzielczościach, niemniej dla 1080p najlepiej sprawdza się ustawienie 100%.

Antyaliasing
Opcja ta ma za zadanie wygładzać krawędzie obiektów.
W FS 2020 mamy do wybory trzy metody:
FXAA – najstarsza z metod AA
DLAA (Directionally Localized anti-aliasing)
TAA (Temporal Anti-aliasing).

Zalecam tu ustawić TAA. Jest to najbardziej obciążająca komputer opcja ale warto ją ustawić, nawet kosztem zmniejszenia innych opcji. Obraz w TAA jest wyraźnie ładniejszy, niż w DLAA, o FXAA nie wspominając.

Poziom szczegółowości terenu
Opcja pozwalająca ustawić szczegółowość terenu. W moim przypadku w zupełności wystarczy 100, niemniej jest to opcja, którą należy sobie samodzielnie przetestować i sprawdzić, jak wpłynie na efekty wizualne.

Dane wektorowe terenu
Opcja ta odpowiada za jakość danych wektorowych, odpowiedzialnych za wyświetlanie dróg, linii brzegowych zbiorników wodnych, itp. W moim przypadku dobrze sprawdza się opcja „Wysoki”. Można pokusić się o obniżenie do „Średni” ale na pewno nie zalecam schodzić niżej, gdyż znacząco wpłynie to na jakość wyświetlanego terenu.

Budynki
Sposób w jaki ustawimy tą opcję zależy w dużym stopniu od tego, jakiego typu loty mamy zamiar wykonywać. Inne ustawimy dla lotów VFR, a inne dla IFR, gdzie budynki mają mniejsze znaczenie.
Opcja ta potrafi dość mocno ograniczyć ilość wyświetlanych klatek, gdyż przy Ultra budynki są naprawdę bardzo szczegółowe (widać okna, balkony, tarasy). W moim przypadku kompromisem jest ustawienie tej opcji na „Średni”.

Drzewa
Działanie jest podobne do opcji powyżej. Wybór „Średni” jest kompromisem między wydajnością a jakością. W przypadku wydajnych PC warto poeksperymentować.

Trawa i krzewy
Działanie jest podobne do opcji powyżej. Tu również zalecam wyjść do opcji „Średni” i próbować ustawić wyżej (na pewno nie niżej, gdyż teren stanie się bardzo brzydki).

Poziom szczegółowości obiektów
Opcja ta działa tak, że im bardziej w prawo ustawimy suwak, tym z dalszej odległości będą pojawiać się obiekty renderowane w dużych szczegółach. Ma to oczywiście wpływ na wydajność. Poziom 100 powinien ty być poziomem minimalnym.

Chmury wolumetryczne
Chmury od zawsze były dużym wyzwaniem dla programistów oraz dla naszych komputerów. W każdej wersji FS-a potrafiły mocno zjadać klatki. W przypadku FS 2020 chmury zrobione są genialnie. Z moich testów wynika, że ustawienie na „Wysoki” jest najbardziej optymalnym poziomem.

Rozdzielczość tekstur
Opcja ta kontroluje jakość tekstur terenu. Tu znowu musimy zadać sobie pytanie, jakie loty wykonujemy. Jeśli nisko, warto ustawić na poziom „Wysoki” lub wyżej.

Filtrowanie Anizotropowe (FA)
W moim przypadku zabawa tą opcją nie wpływała znacznie na ilość klatek. Niektóre źródła mówią jednak, że w przypadku kart graficznych z 4 GB VRAM warto ustawić na 4X, dla 8 GB na 8X lub wyżej.

Supersampling tekstur
W przeciwieństwie do FA (powyżej) ta opcja ma duży wpływ na wydajność. W dużym skrócie supersampling to renderowanie obrazu w wyższej rozdzielczości i skalowanie jej do rozdzielczości natywnej wyświetlacza. Ta technologia to najlepsza forma wygładzania krawędzi (antyaliasingu), ale ma jedną zasadniczą wadę: wymaga największej ilości zasobów.
Jeśli nie posiadacie naprawdę mocnej karty graficznej, nie zalecam ustawić wyżej niż na 2x2.

Aktualizacja: jeśli Antyaliasing zostanie ustawiony na TAA (co zalecam), można pokusić się o wyłączenie zarówno FA jak i supersamplingu. W przypadku 1080p zyskamy kilka klatek, bez wyraźnego spadku jakości obrazu.
FS 2020 ustawienia 2
FS 2020 ustawienia 2
2.JPG (55.89 KiB) Przejrzano 1735 razy
Synteza tekstur
Udało mi się znaleźć jedynie szczątkowe informacje o tym, jak działa ta opcja. Ogólnie mówiąc, z małej próbki obiektu generuje się duży obiekt. Nie zauważyłem specjalnych różnic w jakości obrazu bawiąc się tą opcją, więc zostawiam ją u siebie na „Średni”.

Fale na wodzie
Nazwa tłumaczy się sama. Woda w FS 2020 wykonana jest bardzo dobrze, więc warto ustawić tą opcję na „Wysoki” i jedynie w przypadku dużego wpływu na ilość klatek, zmniejszyć na „Średnia”.

Mapowanie cieni i Cienie terenu
Obie te opcje kontrolują rozdzielczość cieni. W moim przypadku nie zmieniałem tych opcji.

Cienie kontaktowe
Opcja ta działa tak, że wypełnia obszar, na który pada cień z danego obiektu. Chodzi o to, żeby nadać bardziej naturalny widok cieniom. Z moich testów wynika, że opcja ta ma mały wpływ na klatki.

Efekty wiatrochronu
Dzięki tej opcji kontrolujemy w jakim stopniu widoczne będą efekty (deszcz, odbicia, itp.) na szybie kabiny samolotu. Ustawienie tej opcji na „Wysoki” wydaje się być najlepszą opcją.

Ambient Occlusion
Jest to opcja cieniowania obiektów. Nie zauważyłem różnicy w płynności działania symulatora między poziomem „Średni” a nawet „Ultra”.

Odbicia
Jeśli większość czasu spędzacie w widoku z kabiny i nie podziwiacie widoków zewnętrznych, wystarczy tą opcję ustawić na „Średni”. Jednak bawiąc się tą opcją zauważyłem, że przy ustawieniu niżej niż "Wysoki" miałem dziwne artefakty na podłożu widoczne w opcjach FS, przy widoku na samolot w "Mój hangar".

Wiązki światła
Jest to opcja kontrolując ilość i jakość wiązek światła przebijających np. przez chmury. Wpływ tej opcji na ilość klatek nie jest duży, więc spokojnie można ustawić na „Wysoki”.

Poświata, Głębia ostrości, Efekt flary
Opcje te znane są np. z FSX. Bloom w FSX nie był dobrze oceniany, gdyż mocno wpływał na fps. W przypadku FS 2020 ustawienia zależą od indywidualnych preferencji.

Na zakończenie pamiętajcie, że są tu ustawienia dla tych, którzy nie posiadają komputera z wysokiej półki, a chcą w miarę komfortowo pobawić się nowym FS.
W moim przypadku wąskim gardłem na pewno jest karta graficzna (RX 570 to już stara konstrukcja) oraz ilość pamięci na tej karcie.
Osoby, którzy posiadają PC znacząco lepszy, niż mój mogą śmiało większość opcji ustawić na „Ultra” (a bawić się jedynie trzema suwakami: „Skalowanie renderowania”, „Poziom szczegółowości terenu”, „Poziom szczegółowości obiektów”.)
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2741
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Re: Flight Simulator 2020 - opcje graficzne

Post autor: konraf »

Witam

Bardzo dobrze opisane opcje graficzne i ich wpływ na ogólną wydajność:
https://forums.flightsimulator.com/t/ho ... 020/132407

P.S.
W moim przypadku zmiana procesora z 4 rdzeniowego/4 wątkowego na 6 rdzeniowy/12 wątkowy (zmiana z Ryzen 3 1200@3.8 Ghz na Ryzen 5 2600@3.9 Ghz) znacząco poprawiła komfort latania. Zniknęły "przycięcia", chwilowe "zawieszki". Poprawiła się szybkość wczytywania FS-a.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
ODPOWIEDZ